راهنمای خرید میلگرد

میلگرد از جمله مصالح ساختمانی می‌باشد که کاربردهای متفاوتی دارد. عمده کاربرد این محصول در پروژه‌های ساختمانی می‌باشد. میلگرد مانند بسیاری از محصولات دیگر صنعت فولاد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از این رو مهندسین و فعالان صنعت فولاد برای خرید میلگرد باید به نکاتی توجه کنند. ما در این در این مقاله از مجموعه فولاد اکسین قصد داریم نکات مهم در خرید میلگرد را معرفی کنیم که این نکات به سه دسته نکات قبل از خرید، نکات هنگام خرید و نکات بعد از خرید تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به طور مفصل این نکات را معرفی می‌کنیم.

 

بررسی نکات مهم قبل از خرید میلگرد

با توجه به اینکه برای خرید میلگرد مورد نیاز یک پروژه هزینه‌های بالایی نیاز دارد، بنابراین قبل از اقدام به خرید باید مهندسین پروژه دانش کافی در مورد میلگرد را داشته باشند. اعم از ابعاد و قیمت میلگرد نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم که در ادامه نکات را شرح می‌دهیم.

 

نوع میلگرد

همانطور که می‌دانید میلگردها انواع مختلفی دارند که باید قبل از اقدام به خرید حتماً به آنها توجه کنیم. به طور کلی این محصول را به سه دسته تقسیم می‌کنیم: میلگرد اجدار، ساده و کلافی.

 

·         میلگرد آجدار

این نوع میلگرد پرکاربردترین نوع میلگرد می‌باشد که در بازار به نام میلگرد می‌شناسند. این میلگرد انواع مختلفی دارد که شامل A2، A3 و A4 است. منظور از اصطلاح A2، A3 و A4 در واقع گرید و نوع آج روی میلگرد است به عنوان مثال میلگرد A2 دارای آج دوکی شکل می‌باشد که به آج ۳۴۰ معروف است. همچنین نوع آج در میلگرد A3 به صورت یکنواخت که معروف به آج ۴۰۰ و در میلگرد A4 اج به صورت مکعب است که به آن آج ۵۰۰ می‌گویند.

 

 

·         میلگرد ساده

همانطور که از نامش مشخص است این نوع میلگرد هیچگونه برآمدگی و فرورفتگی عاج در سطح خود ندارد

·         میلگرد کلافی

این نوع میلگرد در دو نوع ساده و آجدار وجود دارد که به صورت کلاف سیمی تولید می‌شوند. از کاربردهای میلگرد کلافی می‌توان در آرماتوربندی استفاده کرد.

 

سایز میلگرد

در خرید میلگرد علاوه بر نوع میلگرد باید به سایز آن نیز دقت کنیم. جالب است بدانید سایز میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است ولی در کارخانه‌های تولید ایران سایز میلگرد معمولاً بین ۸ تا ۴۰ میلی‌متر می‌باشد. البته به این نکته باید توجه کرد که منظور از سایز میلگرد همان اندازه قطر میلگرد است و بعد از نام میلگرد بیان می‌شود مانند میلگرد ۸ میلگرد ۱۶ و غیره.

از نظر طولی نیز میلگردها تا سایز ۱۲ متری تولید می‌شوند، طول استاندارد میلگرد ۶ و ۱۲ متری است. البته ناگفته نماند که طول میلگرد می‌تواند بسته به نیاز مشتری از ۳ تا ٧/۱۱ نیز تولید شود که به این میلگردها میلگردهای نرمال گفته می‌شود.
منظور از میلگرد نرمال میلگردی می‌باشد که طول آن بر اساس نیاز مشتری برش داده می‌شود و کمتر از ۱۲ متر استاندارد می‌باشد.

 

 

وزن میلگرد

مولفه دیگری که قبل از خرید میلگرد باید به آن توجه کنیم وزن میلگرد است، زیرا بر اساس وزن می‌توانیم هزینه ارسال را محاسبه کنیم. برای محاسبه وزن میلگرد روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

در یکی از روش‌های محاسبه وزن باید نمونه کوچکی از فروشنده درخواست کنیم سپس وزن نمونه را بر حسب گرم به دست می‌آوریم و در آخر وزن نمونه را تقسیم بر طول نمونه برحسب میلی متر می کنیم عددی که به دست آمد وزن یک متر از میلگرد بر حسب کیلوگرم است. اما روش‌های دیگری نیز مانند جدول اشتال وجود دارد که می‌توان وزن میلگرد را محاسبه کرد.

 

انتخاب تامین کننده در خرید میلگرد ( کارخانه- بنگاه-شرکت بازرگانی)

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم روش خرید میلگرد است. که به سه طریق (خرید از کارخانه تولیدکننده، خرید از بنگاه و خرید از شرکت‌های بازرگانی) انجام می‌شود البته هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

خرید میلگرد از کارخانه

خرید میلگرد و هر محصول دیگری از کارخانه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد اما یک سری معایب نیز دارد مانند محدودیت در حداقل میزان خرید، فاصله مکانی و زمانی (فاصله کارخانه تا محل ارسال بار)، عدم عرضه همه روزه و غیره. البته بعضی از کارخان ها نیز بطور مستقیم به مصرف کننده نهایی، محصولی عرضه نمیکنند.

 

 

خرید میلگرد از بنگاه

خرید میلگرد از بنگاه نیز همانند خرید از کارخانه دارای یک سری مزایا و معایب است. اگر حجم میلگردی که می‌خواهید بخرید کم می‌باشد انتخاب از بنگاه بهترین گزینه است. از مزیت‌های خرید از بنگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی آسان که برای خرید می‌توانید از نزدیک‌ترین محل نیز خرید خود را انجام دهید
  • هزینه ارسال کمتر به علت کمتر بودن مسافت ارسال
  • عدم محدودیت در حداقل میزان خرید

 

همچنین از مزیت‌های آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر بودن قیمت خرید نسبت به کارخانه
  • محدودیت در خرید با حجم بالا

 

خرید میلگرد از شرکت های بازرگانی

خرید از شرکت‌های بازرگانی نسبت به دو روش قبلی تا حدودی مناسب‌تر می‌باشد. زیرا بعضی از شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت فولاد اکسین محدودیتی در میزان خرید ندارند، یعنی هم حجم خرید بالا و هم حجم خرید کم را تامین می‌کند.
قیمت خرید از شرکت‌های بازرگانی نسبت به بنگاه‌ها کمتر می‌باشد. همچنین شرکت‌های بازرگانی بر خلاف کارخانه‌ها محدودیت زمانی و مکانی ندارند. البته می‌توان گفت نکات گفته شده مخصوص شرکت‌های بازرگانی معتبر مانند فولاد اکسین است که علاوه بر این مزیت، پیگیری سفارش، مشاوره و ضمانت بازگشت وجه را نیز فراهم می‌کنند.

 

 

بررسی نکات مهم هنگام خرید میلگرد

تا به اینجا در مورد نکات قبل از خرید میلگرد و در واقع می‌توان گفت پیش نیازهایی که برای خرید میلگرد باید بدانیم صحبت کردیم. اکنون در مورد نکات مهم در حین خرید میلگرد صحبت می‌کنیم که به صورت کامل در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

پیش نیاز های خرید

در خرید میلگرد باید مهندسین و اشخاص مربوطه نسبت به پیش نیازهای خرید آگاهی کامل را داشته باشند. زیرا خرید اشتباهی می‌تواند هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی زیان آور باشد به عنوان مثال به جای خرید میلگرد اصفهان، قیمت میلگرد تهران استعلام گرفته و خریداری شود.

 

نوع برند و کیفیت میلگرد

یکی از نکاتی که در حین خرید میلگرد باید به آن توجه کنیم، کیفیت میلگرد است. زیرا هر شرکتی به دلیل استفاده از مواد اولیه و شمش‌های فولادی در کیفیت‌های متنوع، میلگردی با کیفیت متنوع نسبت به سایر کارخانه‌ها تولید می‌کند. همچنین ناگفته نماند روش تولید تاثیر بسزایی در کیفیت محصول دارد. در نتیجه شناخت و آگاهی از برندهای معتبر تولید میلگرد که از مهم‌ترین نکات حین خرید میلگرد می‌باشد، کمک موثری در خرید میلگرد می‌کند.
اسامی برخی از این برندها را در زیر آورده ایم:

  • ذوب آهن اصفهان
  • کویر کاشان
  • خراسان
  • کوثر اهواز
  • بافق یزد
  • ابر کوه
  • شاهین بناب

سبک یا سنگین بودن میلگرد

میلگردها بر اساس نوع کاربرد و وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شود. میلگردهای سبک در واقع وزن کمتری نسبت به وزن استاندارد دارند که این کاهش وزن در حجم و قطر آنها نیز تاثیرگذار است. اگر بخواهیم میلگردهای سبک را نام ببریم می‌توان به میلگرد ۸، ۱۰ و ١٢ اشاره کرد.
میلگردهای سنگین، همان میلگرد استاندارد می‌باشند که مقاومت و پهنای بیشتری دارند. هر کدام از این میلگردها کاربردهای متفاوتی دارند، البته ناگفته نماند که میلگرد تولیدی کارخانه‌های متفاوت قاعدتاً دارای تلورانس در وزن می‌باشند.

 

بعد مسافت

یکی از نکات مهم در حین خرید که تاثیر بسزایی در هزینه دارد، هزینه حمل و نقل می‌باشد. هزینه ارسال بر اساس مسافتی که از مقصد تا محل بارگیری کارخانه، بنگاه و غیره محاسبه می‌شود. همانطور که گفته شد باید بر اساس میزان خرید و انتخاب تامین کننده به این نکته توجه کرد. به این منظور حتماً قبل از قطعی شدن فرایند خرید از مشاوران هزینه ارسال را دریافت کنید.

 

قیمت

یکی از فاکتورهای مهم حین خرید، قیمت میلگرد می‌باشد. بعد از انتخاب نوع و کیفیت میلگرد نوبت به آن رسیده که از قیمت روز میلگرد و یا قیمت میلگرد ارزان در بازار باخبر شد. برای اطلاع از قیمت میلگرد می‌توانید از سایت‌هایی مانند سایت فولاد اکسین و غیره استفاده نمایید که قیمت‌های به روز را نشان می‌دهند. اما جهت اطمینان بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت روز میلگرد آگاه شوید.

 

بررسی نکات مهم بعد از خرید میلگرد

بعد از اینکه خرید خود را انجام دادید باید بدانید کار به اتمام نرسیده و نکاتی را جهت صحت میلگرد دریافتی و افزایش طول عمر میلگرد باید بدانید در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

 

تطابق میلگرد دریافتی با فاکتور

بعد از اینکه میلگردها را دریافت کردید، بلافاصله باید میلگرد دریافتی با فاکتور تطابق دهید. اگر از شرکت‌های معتبری مانند فولاد اکسین خرید کرده باشید بابت این موضوع اطمینان خاطر داشته باشید.. اما برای اطمینان کامل حتماً باید چک کنید که میلگرد دریافتی با فاکتور مطابقت داشته باشد از آنجایی که نام شرکت‌های تولید کننده بر روی میلگرد هک می‌شود این امر تا حدودی آسان شده است.

 

حفظ و نگهداری میلگرد ها

همانطور که گفتیم میلگردها از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند که خاصیت زنگ زدگی دارند. یکی از عوامل مخرب برای میلگردها نیز زنگ زدگی می‌باشد که معمولاً بر اثر رطوبت اتفاق می‌افتد برای افزایش طول عمر میلگردها باید به موارد زیر دقت کرد:

  • نگهداری در مکان‌های مناسب به دور است تابش مستقیم نور خورشید
  • عدم تماس با مواردی مانند خاک و گچ که رطوبت را جذب می‌کند که برای همین منظور توصیه می‌شود میلگردها در فاصله بالاتر از زمین قرار بگیرند
  • سازی میلگرد در صورت تماس با خاک
  • جلوگیری از خیس شدن میلگرد

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که علاوه بر فاکتور مهمی مانند قیمت مواردی را مطرح کنیم که بر روی قیمت تاثیر می‌گذارند. از آنجایی که میلگردها محصولی پرکاربرد در صنعت می‌باشند نیازمند سرمایه زیادی است در صورت عدم آگاهی، خسارت‌های سنگین را تحمیل می‌کند. در این مقاله سعی شد تا از این خسارت‌ها جلوگیری شود البته برای اطلاع از قیمت میلگرد و مشاوره در خصوص خرید میلگرد می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.